HOME

MINDFULNESS

OVER MIJ

MINDFUL2WORK

ADEMTHERAPIE

AGENDA

CONTACT

MINDFUL2WORK

Wil je een betere balans vinden in je werk- en privéleven? Heb je behoefte aan meer energie en wil je leren hoe je je meer ontspannen kunt voelen tijdens je werk en daarbuiten? Lees dan verder; wie weet is de Mindful2Work training wat voor jou!

Mindful2Work is een 6-weeks programma ontwikkeld én onderzocht door de Universiteit van Amsterdam. Het behaalt zeer goede resultaten op het gebied van ziekteverzuim, risico op uitval, vermindering van klachten en verbetering o.a. van stemming, energie en concentratie.

De Mindful2Work training is een programma van 6 weken en een aantal weken na de laatste bijeenkomst is er een terugkomsessie. De training bestaat uit mindfulness, yoga en actief bewegen, waar je elke sessie mee aan de slag gaat. Mindfulness is hierin de rode draad; de stof die je aangeboden krijgt komt dan ook uit deze methode.

 

Mindfulness

Mindfulness betekent ook wel aandachttraining. We leven het grootste gedeelte van de tijd op de automatische piloot. Hierdoor missen we een boel; prettige en leuke momenten, maar ook de minder aangename dingen van het leven. Mindfulness houdt in dat je leert uit de automatische piloot te stappen en weer met je aandacht in dít moment te zijn. Zo wordt je bewuster van patronen, waardoor je er voor kan gaan kiezen het anders aan te pakken; kortom beter voor jezelf te zorgen. De oefeningen die we doen zijn kort en praktisch, dus makkelijk toe te passen in het dagelijks leven.

 

Yoga

Je hoeft niet lenig te zijn en jezelf dubbel te kunnen vouwen; het yoga onderdeel is een rustige en eenvoudige vorm gebaseerd op yin-yoga en hatha restorative-yoga. De oefeningen zijn gefocust op de belangrijkste lichaamsdelen die met stressklachten in verband worden gebracht zoals de (onder)rug, schouders, nek en armen. Het zijn lichte oefeningen die zowel tijdens de sessies als thuis beoefend worden. Deze oefeningen hebben als doel de spanning los te laten en het herstellend vermogen van het lichaam te bevorderen.

 

Actief bewegen

Tijdens de wekelijkse sessies vindt een combinatie van (snel)wandelen, licht joggen en oefeningen in de buitenlucht plaats. Voor de oefeningen thuis mag je zelf de vorm van bewust actief bewegen bepalen (bijv. hardlopen, snelwandelen of fietsen). Het gaat er hierin om niet maximaal te gaan, maar juist op 70% te bewegen. Dit in combinatie met aandacht voor hartslag, adem, het lichaam in beweging, maakt dat je bewust wordt van het effect van bewegen en je daarna met meer energie de rest van de dag in kan gaan.

 

 

MINDFUL2WORK = WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN

WAT IS MINDFUL2WORK?

IETS VOOR JOU?

De Mindful2Work training is een stressreductie training specifiek gericht op werk gerelateerde stressklachten. Stress is een breed begrip, waarbij de klachten per persoon verschillen. Hiernaast een klein overzicht van klachten die je kan herkennen.

spanning/stijfheid in het lichaam

onrust/gevoel van haast hebben

snel afgeleid zijn

piekeren/malen

burn-out/ overspannenheid

moeheid

somberheid/lusteloosheid

snel geprikkeld of emotioneel

 

WAT IS HET EFFECT?

Wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam naar de effecten van de Mindful2Work-training laat zien dat deelnemers na de training;

 

  • veel minder stress, angst en depressieve klachten hebben
  • een grote afname in lichamelijke en vermoeidheidsklachten vertonen
  • een grote toename in positieve gevoelens, concentratie, motivatie en activatieniveau laten zien

 

Er worden (zeer) grote positieve effecten gemeten op:

 

  • het verminderen van stress en het vergroten van fysiek en mentaal werkvermogen
  • de risico’s op lange termijn uitval op het werk
  • het aantal gewerkte contracturen per week

 

De cijfers:

 

  • het risico op volledige uitval van werk daalt van 92% voor de training naar 35% een paar maanden na de training.
  • het werkvermogen van deelnemers neemt toe; Voor de training werkten deelnemers gemiddeld 64,7% van hun contracturen, na de training steeg dit naar 93,1%.

 

 

MINDFUL2WORK TRAINING

6-weekse groepstraining Mindful2Work:

kleine groepen en persoonlijke begeleiding

 

 

privacy statement

copyright     2018 Roos Barthels